מדריכים ומידע שימושי
 
:עקבו אחרינו ב

5 סיבות שבגללן יש לכם כאבים ברכיבה

אם אתם מרגישים כאבים בגב, בצוואר, בכפות הרגליים או בישבן בזמן רכיבה – תבדקו אם אתם לא עושים את אחת מחמש הטעויות האלה...

עמוס וולף, מומחה בהתאמת אופניים, מאמן נבחרת ישראל באופני כביש, ורוכב בנבחרת ישראל באופני כביש והרים
תמונות: אילוסטרציה

 

5 סיבות לכאבים ברכביבה

כידון גבוה מדי

אחת מהבעיות הנפוצות ביותר ברכיבה על אופניים היא כאבי צוואר. לרוב כאבי הצוואר נובעים ממנח לא נכון של הגוף. הפתרון האינטואיטיבי של רוב הרוכבים - ובמיוחד רוכבים מתחילים, הוא הרמת הכידון גבוה ככל האפשר. מדובר בטעות. אמנם שינוי זה מעניק תחושה ראשונית נוחה יותר ברכיבה, אך המציאות שונה; למעשה כידון גבוה בדרך כלל רק יחמיר את הבעיה בגלל הקשתת יתר של הגב והגדלת העומס על שרירי הצוואר. בנוסף, הרמת הכידון גורמת להעברת מרכז הכובד של הרוכב לכיוון הגלגל האחורי - פעולה שפוגעת בשליטה באופניים ברכיבה בשטח.

אוכף רך ורחב מדי

ישנם רוכבים שבטוחים שמושב רך וספוגי יהיה נוח יותר לרכיבה. גם כאן מדובר בטעות נפוצה, כזו שיכולה לגרום לחוסר נוחות בטווח הקצר, ובהמשך גם לבעיות בריאותיות הנובעות מלחץ מתמשך על האזורים האינטימיים. לכל רוכב מידת אגן שונה, לכן מומלץ להתאים באופן אישי לפני רכישת האופניים את האוכף למידת האגן של הרוכב, לסגנון הרכיבה ולתנוחת הרכיבה. אוכף רחב וספוגי מגדיל את שטח המגע של המפשעה בחלקו העליון; מכיוון ש"עצמות הישיבה" באגן (עצמות השת) שוקעות פנימה אל תוך החלק המרופד, העומס עובר לכיוון המפשעה. כלל האצבע אומר לבחור אוכף יחסית קשה, אם כי הוא עדיין יכול להציע כריות ג'ל או ריפוד דק באזורי הלחץ. על מנת לדעת מה היא מידת האוכף הנכונה עבור כל רוכב, מומלץ למדוד את המרחק בין עצמות האגן על ידי מכשיר מדידה מקצועי.

ישיבה נמוכה מדי

אחת הטעויות הנפוצות היא שצריך להגיע לרצפה עם כפות הרגליים כשיושבים על האוכף. רכיבה על אופניים עם אוכף נמוך אמנם משדרת ביטחון בתחילת הרכיבה אצל רוכבים מתחילים, אך עם זאת היא מגדילה את העומס על מפרקי הרגליים (ברך וירך), ואף מובילה לעומס מיותר על שרירי הגב התחתון. כמו כן, רכיבה באופני הרים עם אוכף נמוך מדי, מפרה את האיזון של האופניים בגלל חלוקת משקל לא נכונה בין הגלגלים. דבר זה פוגע ביציבות האופניים ברכיבת שטח ועלול ליצור לחץ מיותר אצל הרוכב. לחץ זה בא לידי ביטוי בכך שהרוכב אינו מסוגל להרפות את שרירי הגוף כדי לספוג חבטות ביעילות, ומסיים את הרכיבה עם שרירים מאובנים וכואבים.

נעלי רכיבה במידה לא נכונה

ישנם רוכבי אופניים שחושבים כי בזמן רכיבה כפות הרגלים מתנפחות ונרדמות משום שהנעל שקנו קטנה מדי. למידת נעלי הרכיבה ישנו קשר ישיר אל הדוושה ולתנועת הרגל בעת דיווש. בתוך נעל רכיבה גדולה מידי כף הרגל יכולה לזוז ומיקום הקליט המחבר את הנעל לדוושה מתרחק מהמיקום האידיאלי שנמצא באמצע כרית כף הרגל. טעות זו יכולה להוביל לאובדן תחושה בכפות הרגליים, לאיבוד כוח בזמן הרכיבה, חופש שאינו רצוי בתנועת הברך, ועוד. ההמלצה היא לקנות את הנעל הקטנה ביותר שניתן לרכוש בלי שתרגישו את האצבעות נוגעות בקצה הפנימה של הגפה העליונה. המרווח הרצוי הוא של 3 עד 4 מ"מ מהבוהן או מהאצבע הארוכה ביותר בכף הרגל. לרוכב עם כף רגל רחבה אסור להתפשר על מידת הנעל ועליו לחפש נעליים המיועדות לרוכבים עם כפות רגליים רחבות. ישנן לא מעט חברות המציעות דגמים רחבים בנוסף למידות הרגילות.

רכיבה עם קסדה בעלת מצחייה

יצרני הקסדות מאפשרים להרכיב מצחייה על הקסדה כדי להגן מפני השמש, פעולה מבורכת בקיץ, אך יש לה חיסרון. ברכיבה בכביש או באופניי קרוס קאנטרי, תנוחת הרכיבה היא כזו שבה פלג הגוף העליון פרוס הרחק לפנים. בתנוחה זו מצחייה עלולה להגביל את שדה הראייה, לכן התגובה הטבעית של הגוף תהיה הרמת הסנטר במטרה לשפר את שדה הראייה לפנים. פעולה זו תגרום לעומס מוגדל וכאבים בשרירי הצוואר והטרפז. אם אתם סובלים מכאבים מהסוג הזה, ההמלצה שלי היא פשוט לוותר על המצחייה ולמרוח יותר קרם הגנה על המצח והפנים.

 

הכותב הוא מומחה בהתאמת אופניים ומאמן מוסמך מטעם איגוד האופניים, בוגר בית הספר של BOULDER CENTER FOR SPORTS MEDICINE. רוכב למעלה מ-20 שנה על אופני כביש והרים, מתחרה ב-18 השנים האחרונות בקטגוריות העלית באופני כביש והרים בארץ ובעולם. מאמן נבחרת ישראל באופני כביש, רוכב בנבחרת ישראל באופני כביש והרים.
www.amoswolff.co.il