כושר ותזונה
 
:עקבו אחרינו ב

כיצד פציעה יכולה לעשות לנו טוב?

כמעט כל רוכב אופניים נפצע. זה כואב, לא נעים ומתסכל, אבל איך בכל זאת הופכים את הפציעה לנקודת מפנה חיובית בחיים הספורטיביים?

דרור פקץ', רוכב מקצועי, מאמן רוכבים תחרותיים ומנהל מקצועי בקבוצת "סייקלינג אקדמי"
תמונות: אילוסטרציה

 

לרבים מאיתנו הספורט הוא עיסוק מרכזי בחיים - או לפחות תחביב משמעותי. האפשרות שנתמודד עם פציעה כזו או אחרת, מפחידה אותנו מאוד. אבל האם יש אפשרות שהפציעה יכולה בכלל לתרום לנו? בואו ננסה לברר.

פציעה אופניים 1
פציעות ברכיבה על אופניים יכולות להיגרם כתוצאה מארבע סיבות עיקריות:

1. נפילה או תאונה

בכל אחד מהפרמטרים הללו יש מוטיב שיכול לסייע בתהליך ולהוציא אותנו טובים וחזקים יותר. אם ניקח פציעה מנפילה למשל, כזו שתשבית אותנו לפרק זמן מסוים, ואפילו ארוך, נוכל למצוא זמן איכותי לחזק בגוף את המקומות החלשים ולפנות זמן לאימונים שאותם כנראה לא היינו מקיימים לעולם במצב רגיל. אם לא נוכל לרכוב על אופניים בחדר כושר, בגלל פציעה ביד למשל - עדיין נוכל לעבוד בחדר הכוח ולחזק מקומות חלשים בגופנו – ואת הרגליים כמובן.

2. חולשה בנקודה מסוימת בגוף

אם התפתחו לנו למשל כאבים בגיד הפיקה של הברך, יתכן כי השרירים והרצועות מסביב אינם חזקים מספיק ועצם האזהרה שהתקבלה בצורת הכאב הראשוני, תגרום לנו לקבל יעוץ ולבצע תרגילים שימנעו פציעה משמעותית יותר בעתיד. תרגילים שאף יחזקו את הרגליים באופן כללי ויסייעו לנו לרכוב טוב יותר.

3. ישיבה/פוזיציה לא נכונה או טכניקה לקויה

פציעות אשר נגרמות כתוצאה מישיבה לא נכונה, תגרום לנו לדאוג לכיוון של האופניים, או במקרה של טכניקה לקויה, נלמד לשים דגש על סגנון פידול נכון. בעזרת שני השינויים הללו נוכל לייעל את ניצולת הכוח שלנו ובמקביל להאריך את משך הפעילות - דבר שבסופו של דבר יתרום לשיפור היכולות שלנו כרוכבים.

4. שימוש יתר בגוף

שימוש יתר בגוף אשר בא לידי ביטוי בכאבים קלים או בפציעה מינורית, הוא לא פחות מברכה! זהו סימן ראשון ואיכותי שהגוף נותן לנו מכיוון שהגזמנו - ורצוי להקשיב לו ולווסת את הפעילות. צריך לנסות ולהבין (ואף להתייעץ ברופא ספורט או מאמן מנוסה) מהיכן ומדוע מגיעים הכאבים, והאם הם באמת הם תוצר של אימון יתר המצריך מנוחה או שינוי בסגנון הרכיבה.

פציעה אופניים 2
התמודדות מנטלית

המוטיב החשוב ביותר בפציעה הוא העניין המנטלי. ללא ספק, 100% מהרוכבים שיחוו פציעה כזו או אחרת, ייאלצו להתמודד עם תסכול, אכזבה, עצב ותחושות קשות נוספות. הרי את כל מה שהשגנו באימונים קשים, ניאלץ עתה להפסיק על מנת להחלים. אבל – וזה אבל חשוב! ההתמודדות עצמה חשובה לגוף ולנפש. ההחלמה מהפציעה הופכת אותנו לחזקים יותר. בזמן הזה "הרעב" שלנו והגעגוע לספורט שאנחנו כל כך אוהבים - רק יתעצם. ואם נשכיל לנצל את הזמן הזה כדי לחזק את הגוף כולו - ובעיקר את החולשות שלנו כספורטאים וכבני אדם, נוכל לחזור אל האוכף חזקים ומאושרים יותר.
הישמרו מפציעות, אבל אם הן מגיעות - נסו למצוא בהן את הטוב...

 

דרור פקץ', רוכב תחרותי, מנהל מקצועי (ספורט דיירקטור) ומאמן-על מטעם איגוד האופניים העולמי. פרשן לענייני אופניים בערוץ הספורט. התחרה ב-35 גביעי עולם, 8 אליפויות אירופה ו-4 אליפויות עולם