כושר ותזונה
 
:עקבו אחרינו ב

לצאת לרכוב כשחם בחוץ

רוכבים רבים נמנעים לצאת לרכיבות במזג אוויר חם. הרכיבה בטמפרטורות גבוהות היא לא נעימה ולעתים היא אף מסוכנת. איך בכל זאת שומרים על כושר בחודשי הקיץ הלוהטים? הנה כמה טיפים לרכיבה בטוחה בימים חמים.

מערכת בייקס

תמונות אילוסטרציה

 

טמפרטורת גוף האדם היא מעט יותר מ-36.6 מעלות צלזיוס. טמפרטורת הגוף של רוכב אופניים מיומן וכשיר מטפסת עד 41.6-40 מעלות ביום חם, וזאת בלי לפגוע בבריאות הרוכב. לאחר הרכיבה הגוף מצנן את עצמו בהדרגה וחוזר לטמפרטורה של 36.6 מעלות. כשטמפרטורת הגוף עולה, הזיעה הנוטפת דרך העור היא זו שמצננת אותו. בו בזמן, כלי הדם הסמוכים מתרחבים, הזיעה מצננת את הדם וכך יכול הגוף לסלק את עודפי החום ולייצב את הטמפרטורה שלו.

ride in heat 3

איך יודעים מתי מגזימים?

ברכיבה ביום קיץ חם אפשר לסבול מתשישות, מחום ומהתייבשות במקרה הטוב, או ממכת שמש שעלולה לפגוע בגופנו באופן קטלני. התשישות ברכיבה הנובעת מחום הולכת וגדלה כשטמפרטורת הגוף עולה. תשישות יכולה להיהפך למכת חום קטלנית כאשר הגוף אינו מצליח לחזור ולאזן את הטמפרטורה שלו כראוי. בהמשך מתחילות לקרוס מערכות הגוף בהדרגה. זו הנקודה שבה הגוף מפסיק לייצר זיעה כדי לשמר נוזלים, והטמפרטורה שלו מתחילה לטפס בהתאמה ללא שליטה. מכת חום היא שילוב של מזג אוויר חם מאוד ותשישות גופנית והיא יכולה להוביל לאובדן הכרה, להתקפים, וכשאינה מטופלת בזמן - אף למוות! איך נדע מתי המצב הופך להיות מסוכן? אפשר לזהות את האדם הסובל ממכת חום לפי מספר תסמינים שבהם הוא לוקה:
• צמא מוגבר.
• חום גבוה.
• עייפות והתכווצות שרירים.
• זיעה מוגברת.
• קצב לב גבוה.
• נשימות כבדות ומהירות.
• טשטוש הנובע מירידה בלחץ הדם.

ride in heat 2

עירנות היא הפתרון

חשוב להיות עירני ברכיבה בחום מאחר וכמה מהתסמינים אופייניים לרכיבה בחום אופייניים גם לרכיבה מאומצת באופן כללי. תשישות ביום חם יכולה להפוך למכת חום במהירות - אז היא הופכת לתופעה שאין אפשרות לטפל בה בשטח וצריך לפנות בדחיפות את הרוכב למרכז רפואי קרוב במהירות האפשרית. התסמינים האופייניים לתשישות והתייבשות כמעט זהים לאלו של מכת חום, אך הם פחות קיצוניים. בעת מכת חום עלול הרוכב לאבד ריכוז בקלות, להתנהג באופן מוזר ולסבול מבחילות. כאן המקום להזכיר שבימים חמים עדיף לרכוב בקבוצה ולא לבד; עירנות הסובבים יכולה להציל רוכב שנקלע לצרה ואינו מודע למצבו.

מה עושים?

אם אתם פוגשים בשביל רוכב מיובש הסובל ממכת חום, הנה מספר פעולות שיכולות לשפר את מצבו ואף להציל את חייו:
1. העבירו את הרוכב למקום מוצל.
2. הסירו ממנו ביגוד מיותר.
3. תנו לו לשתות במשורה. אל תנסו להרוות את צימאונו בלגימות מים גדולות, הוא עלול להיחנק.
4. אם ישנם מים עודפים, הרטיבו את פניו ואת גופו.
5. נפנפו אוויר על פניו כדי לצננו.
6. אם הוא חסר הכרה, אל תשקו אותו!
7. אם יש באפשרותכם להזעיק עזרה רפואית, עשו זאת באופן מידי. רופא יבדוק את מצב הנוזלים והמלחים בגופו של הרוכב וייתן לו טיפול רפואי מתאים.

ride in heat 1

איך נמנעים ממכת חום?

• לשתות: חוק ראשון ברכיבה הוא לשתות נוזלים – והרבה! בימים חמים שאו עמכם בתיק הגב את שקית המים הגדולה, מלאו אותה עד הקצה וקחו על האופניים עוד בקבוק או שניים של מים. המים בבקבוקים יאפשרו לכם לצנן את הפנים ואת הגוף מדי פעם.

• לתכנן: תכננו את צריכת המים שלכם לפני הרכיבה. אל תקמצו במים ושתו לפי הצורך ומידת החום. המשיכו לשתות בקצב גבוה גם בסוף הרכיבה. אם אתם מסיימים את הרכיבה סמוך לרכב, כדאי להשאיר בו צידנית קרה עם בקבוק מים קרים שימתין לכם בסוף הרכיבה.
• מלחים: כשרוכבים בימים חמים עדיף לשתות משקאות ייעודיים לפעילות ספורטיבית (איזוטוניים) - אלה המכילים מים, סוכרים ומלחים.
• מים זורמים: בימים חמים רכבו במסלולים מוצלים, כאלה שיש לידם מקור מים או כאלה שבהם אתם חוצים נחלים. אין כמו מקלחת מים כדי לצנן את הגוף ביום חם.
• לבן זה טוב: לבשו בגדים בהירים ככל האפשר. בגדי רכיבה כהים מתחממים יותר תחת קרני השמש. חולצה בצבעים בהירים תחזיר את אור השמש ולא תספוג את הקרניים במלואן.
• ביגוד ייעודי: אם יש ברשותכם חולצה מאווררת שיעילה יותר לרכיבת קיץ, השתמשו בה. גם משקפי רכיבה שבעדשות הקיץ שלהם יש פתחי אוורור הם פתרון טוב לימים חמים.
• רוכסן ארוך: רכבו עם חולצה קצרה שבה יש רוכסן ארוך ככל האפשר. בעליות אטיות רכבו כשהרוכסן פתוח ותיהנו מאוורור משופר. פתחו את הרוכסן במידה שתאפשר לכם לסגור אותו ביד אחת בהמשך הרכיבה.
• אין כובע? יש קסדה: קסדה תחצוץ ברכיבה בין קודקודכם לשמש. בחרו בקסדה בעלת פתחי אוורור יעילים ואם אפשר, גם בצבע בהיר.
• בקיץ הימנעו מרכיבה בשעות החמות. ההמלצה היא לרכוב בשעות שעד 10:00 בבוקר או מ-17:00 בערב.
• רכבו בקבוצה או עם חבר: רכיבה בחברת עוד רוכב היא גם "תעודת ביטוח" וגם עוד מקור למים. אל תרכבו לבד בימים חמים מאוד.
• קחו את הזמן: בימים חמים רכבו פחות ובמאמץ מופחת. עשו יותר מנוחות והפסקות שתייה מהרגיל.

ride in heat 4