כושר ותזונה
 
:עקבו אחרינו ב

8 עובדות שחשוב לדעת על אימון עם מד דופק

קניתם מד דופק חדש? מצוין! רגע לפני שאתם יוצאים איתו לרכיבה, הנה כמה עובדות שיהפכו את האימונים שלכם ליעילים ומהנים יותר...

דרור פקץ', רוכב מקצועי, מאמן רוכבים תחרותיים ומנהל מקצועי בקבוצת "סייקלינג אקדמי"
תמונות: אילוסטרציה

 

1. מד הדופק ברכיבת אופניים הוא רק כלי עזר.

זכרו לפני כל אימון כי עליכם לסמוך קודם כל על התחושה האישית. מד הדופק אינו יודע לזהות עייפות, האם החום בחוץ הוא בלתי ניסבל, או לחלופין אם אתם סובלים ממחלה. הפעילו שיקול דעת לפני כל אימון במאמץ.

2. בדיקת רופא ספורט במעבדת כושר היא דבר מומלץ לפני אימון ראשון. 

בדיקה זו תספק לכם נתונים על הכושר הבסיסי בו אתם מצויים. הבדיקה גם תספק לכם את טווח הדופק האישי שלכם ומגבלותיו. מידע זה יאפשר לכם להתאמן בסוגי אימונים שונים התואמים את יכולתכם.

3. מד הדופק הוא מדד אחד מבין כמה מדדים באימון רכיבה.

חשוב לזכור להתייחס ברכיבה גם למרחק, למהירות ולזמן האימון. המקצוענים יתייחסו גם להספק הרוכב (הנמדד בוואטים).

רכיבה עם מד דופק 2

4. קצב פעימות הלב משתנה כל הזמן במהלך הרכיבה.

אך את השינויים לא תראו מיד על צג מד הדופק; מאמץ קצר מאוד ועצים מאוד, ישפיע כמובן על גופכם, אך יתבטא בשינוי בדופק, רק כעבור כמה שניות ולא מיד.

5. אימון רכיבה מושפע מגורמים נוספים.

הדופק שלכם מושפע מטמפרטורה חיצונית, שעת הפעילות ביום, המזון שצרכתם, שעות השינה שצברתם ועוד. משתנים אלו ישפיעו קרוב לוודאי על הדופק שלכם. היו מודעים לכך ואל תיבהלו אם תוצאות אימון זה או אחר שונות מהרגיל. לא כל האימונים מתקיימים בתנאים זהים - סטייה של כמה פעימות ממה שהצבתם לעצמכם, אינה מעידה בהכרח על ביצוע לא טוב.

6. לאחר כמה דקות של מאמץ ברמה מסוימת, הדופק מתחיל לרדת / להתייצב. 

אם קבעתם לעצמכם טיפוס ארוך בדופק מסוים או אינטרוול של כמה דקות ואף יותר, בשלב מסוים תרגישו שאתם צריכים להשקיע יותר כוח בשביל לשמור על הדופק שרציתם. זה השלב להכניס שיקול דעת ואולי אף לתת לדופק לרדת בכמה פעימות אך לשמור על ההספק.

7. לא להתקבע בתחום דופק אחד.

גם אם אתם מכירים את טווחי הדופק שלכם (בהנחה שביצעתם בהמלצתנו בדיקה אצל רופא ספורט) ואתם עובדים לפיהם, שימו לב שאינכם מתקבעים על טווחים מסוימים הנוחים לכם במיוחד ומזניחים את האחרים. חשוב לאמן את הגוף בכל קשת קצבי הדופק האפשרית. צאו מאזורי הנוחות שלכם מדי פעם.

רכיבה עם מד דופק 1

8. הביטו קדימה.

גם אם מד הדופק מאוד מעניין אתכם ברכיבה הראשונה, אל תשכחו להרים את המבט מהצג ולהביט קדימה. אם תקדישו לצג מד הדופק את מלוא תשומת הלב, תפספסו את הנופים שחולפים מסביב, את החברותא שבין הרוכבים בקבוצה, וגם לא תבחינו לאן אתם רוכבים (וכאן כבר מדובר בבטיחות!). זכרו, מד הדופק הוא כלי עזר ברכיבה ולא יותר. העיקר ברכיבה הוא הרכיבה עצמה!

 

 דרור פקץ', רוכב תחרותי, מנהל מקצועי (ספורט דיירקטור) ומאמן-על מטעם איגוד האופניים העולמי. פרשן לענייני אופניים בערוץ הספורט. התחרה ב-35 גביעי עולם, 8 אליפויות אירופה ו-4 אליפויות עולם.