מדריכים ומידע שימושי
 
:עקבו אחרינו ב

מדריך: כיוון גובה מושב האופניים ב-3 שלבים

איך תדעו מהו הגובה הנכון לאוכף האופניים שלכם? מה תרגישו כאשר האוכף נמוך או גבוה מדי? הנה מדריך קצר לכיוון גובה האוכף בשלושה שלבים...

עמוס וולף, מומחה בהתאמת אופניים, מאמן נבחרת ישראל באופני כביש, ורוכב בנבחרת ישראל באופני כביש והרים
תמונות: זיו שוורץ / אילוסטרציה


רכיבה נכונה ובטוחה על אופניים מתחילה בשלדה במידה הנכונה וגובה אוכף מתאים לממדי גופכם. מדוע חשוב כל כך לכוונן נכון את גובה האוכף? בראש ובראשונה כדי להימנע מפציעות ונזקים למפרקים; אוכף גבוה או נמוך מדי יוצר עומס על השלד והשרירים באופן שעלול לגרום לאי-נוחות במקרים קלים – ועד כאבים חזקים ונזקים אורטופדיים במקרים קיצוניים. אוכף שאינו בגובה הנכון יפגע גם ביעילות הדיווש וביכולת השליטה על האופניים.

bicycle seat set

איך יודעים אם האוכף גבוה או נמוך מדי?

כאשר האוכף גבוה מדי, ניתן להבחין בכמה תופעות אופייניות בזמן רכיבה: כאבים במפרקי הידיים, אי נוחות מאחורי הברך, כאבים בגב התחתון, ובעיקר תחושת אי נוחות בישיבה ממושכת.

גם אוכף נמוך מדי מעמיס על הגוף, אולם בנקודות אחרות; כאן הסימפטומים מתאפיינים לרוב בכאבים ואי נוחות בברכיים - בעיקר בחלק הקדמי, במפרקי הירך ובגב התחתון (תוצאה של תנוחת רכיבה זקופה מדי).

התאמת גובה האוכף ב-3 שלבים:

את הכוונון יש לבצע בישיבה על האופניים כאשר שתי כפות הרגליים מונחות על הפדלים. אם אין לידכם מישהו שיכול לסייע במשימה, היעזרו בקיר שיתמוך בכידון האופניים בזמן הישיבה על האוכף, או לחלופין קחו שרפרף נמוך והניחו עליו את כף הרגל המשמשת לכם לתמיכת הגוף כאשר על את המדידה תבצעו על הרגל השנייה. מתחילים...

1. פילוס האוכף

אוכף האופניים חייב להיות אופקי כדי לתמוך היטב בגופכם. על מנת לפלס את האוכף תזדקקו לספר קשיח, פלס בנאים קטן ומפתח אלן. הניחו את הספר לאורכו של האוכף ואת הפלס מעל הספר לאורך האוכף. לאחר מכן כוונו את זווית האוכף בעזרת מפתח האלן כך שהפלס יהיה מאוזן. זכרו לבצע את הבדיקה על משטח ישר.

bicycle saddle

2. מנח כף הרגל על הפדל

את המדידה הזו חשוב לבצע עם הנעליים שעמם אתם רוכבים - מכיוון שכל נעל מתאפיינת בסוליה עם עובי שונה. יש להניח את השליש הקדמי של הנעל על הפדל, באופן שכרית כף הרגל ממוקמת בדיוק מעל ציר הפדל. כף הרגל חייבת להיות במצב אופקי - במקביל לרצפה.

bicycle seat adjustment

3. כיוון גובה האוכף

אם נתייחס אל היקף סיבוב הפדלים כאל שעון כאשר הפדל במצב העליון השעה היא 12:00 ובמצב התחתון השעה היא 06:00, מקמו את הפדל כך שהוא ימצא בשעה 5:00 - מעט לפנים מהנקודה הנמוכה ביותר (שעה 6:00) וכרית כף הרגל מונחת מעל ציר הפדל. עתה הברך חייבת להיות מעט מכופפת – כמו בתמונה.

bike seat adjustment
מי שרוצה לדייק, יכול למדוד את הזווית שבין הירך לשוק באמצעות שימוש במד זווית פשוט ושני עפרונות; הזווית הנכונה היא כ-150 מעלות ויש למדוד אותה בחלק שמאחורי הברך. אם הזווית שמדדתם קטנה מ-150 מעלות, עליכם להרים מעט את האוכף עד שתגיעו לתוצאה הרצויה. אם הזווית גדולה מ-150 מעלות - הנמיכו מעט את האוכף. רוכבים שאינם גמישים יכולים להסתפק בזווית של כ-145 מעלות. פעולה זו תמנע נזק אחרי מתיחה של שריר הירך האחורי ברכיבה.

טיפ קטן: אחת הטעויות הנפוצות של רוכבים היא לעמוד ליד האופניים ולכוון את גובה האוכף לפי גובה המותניים. מדובר במדידה לא נכונה מאחר שמרחק האוכף מהקרקע יכול להיות זהה בשני זוגות אופניים שונים, אך מרחק האוכף מהדוושות - המידה החשובה לנו במדידה, יהיה שונה.

 

הכותב הוא מומחה בהתאמת אופניים ומאמן מוסמך מטעם איגוד האופניים, בוגר בית הספר של BOULDER CENTER FOR SPORTS MEDICINE. רוכב למעלה מ-20 שנה על אופני כביש והרים, מתחרה ב-18 השנים האחרונות בקטגוריות העלית באופני כביש והרים בארץ ובעולם. מאמן נבחרת ישראל באופני כביש, רוכב בנבחרת ישראל באופני כביש והרים. 

www.amoswolff.co.il

bicycle seat adjustments

חיפוש לפי תגיות